Lite Japan!

Nu är jag då äntligen här igen. Japan, inte Yokkaichi denhär gången utan i Gifu! Kom hit för ca 1 månad sen och tycker jag lyckats anpassa mig ganska fort!

Det har hänt väldigt mycket sen jag kom hit, och det känns som jag är upptagen och hittar på saker mest hela tiden. Jag pluggar, handlar mat, lagar mat, cyklar, pratar, sjunger och njuter!

Nu i helgen, den 11-12 februari, var jag på en liten weekendresa med Per, Johanna och Oscar. Vi åkte tidigt (klockan 6.30) först med bussen till Gifu station, sen till Nagoya med tåg och tillsist vidare  till Futami med tåg. Meningen var från början att vi skulle vara i Ise och besöka Ise-tempel (ni från B-A borde veta vad jag pratar om), men när vi väl var framme i Futami där vårt hotell låg blev vi lite småkära i den lilla byn och bestämmde oss för att hålla oss där hela lördagen. min glädje blev stor när jag hittade en karta och insåg att the wedded rocks låg inte alls långt bort! Jag har velat se dem flera gånger när jag har besökt Ise, men aldrig fattat var de låg! Nufick jag äntligen se dessa stenar, och vart inte besviken. För att vara två stenar i havet var de otroligt vakra, trots att de var mycket mindre än jag hade förväntat mig. Vi gick på strandpromenaden, åt grillade skaldjur, plockade snäckor på stranden och njöt av det fina vädret.

Hotellet var så otroligt prisvärt; ca 400 kr per person och natt, och vi när vi öppnade risdörrarna så hade vi havet ca 10 meter från fönstret! Det var ett klasiskt ryokan med tatamimattor och futoner. Det fanns även ett stort public bath man kunde gå till dit jag och Johanna gick. Väldigt avslappnande och lyxigt! Gasen kostar rätt mycket påskolan tydligen, så vill man bada här får man räkna med höga räkningar :(  på söndagen ställde vi alarm för att gå upp klockan 6 och se soluppgånegn vid wedding rocks, men ingen vaknade förän klockan 10... Vi var tvugna att stressa lite eftersom utchekningen var vid 11..

Sedan tog vi oss med tåget till Toba! Jag hade pratat en hel del om akvariet där, och alla var rätt taggade på att åka dit, så det gjorde vi. Tror det var 4e gången jag var där, men det var fortfarande lika häftigt! Vi stannade till klockan 3 tror jag, och sedan tog vi tåget till Ise. Där han vi precis se Templet innan de stängde och solen gick ner. Älskar verkligen Ise-templet. Det låter lite klyshigt, men känns nästan som om man kan känna andligheten där. Väldigt fin plats verkligen!

Vi tog tåget hem igen vid 8 ungefär och han precis med sista bussen hem till skolan! Perfekt helg verkligen!

Här kommer en liten bild på glada mig som Johanna har tagit! Såhär glad blev jag när jag fick se havet!


Puss på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0